8 Ekim 2009 Perşembe

Almanların Biz Yahudileri Öldürmedik, Nazi'ler Öldürdü Psikolojisi


Almanya'nın en çok okunan haber, kültür dergisi Der Spiegel'in son sayısını aslında Almanya'daki seçim sonuçlarından sonra adamların ne alemde olduklarını kendi ağızlarından öğrenmek için almıştım. Lakin sayfaları çevirirken ilgimi çeken bir konu, konunun üçüncü sayfasında da bir fotoğraf  vardı. Eve gidince hemen okumak için arasına bir kağıt parçası koydum ama eve gidince hemen okumadım, önce yemek yedim.

Sadede gelmeden önceki bölüme gelecek olursam, Der Spiegel bu sayısında  "Savaştan da beter. Soykırım nasıl vuku bulur ve önüne nasıl geçilir" şeklinde çevirilebilecek Daniel Jonah Goldhagen'in son kitabı ile ilgili bir röportaj gerçekleştirmiş. İlk sayfasında sıkıcı araştırma geyiklerinden sorularını seçen Der Spiegel muhabiri, daha sonra işi Amerika'nın Japonya'ya attığı atom bombalarına getiriyor ve "kitapta bunlardan 'toplu katliam' olmadıklarından bahsediyorsunuz, ne iş?" sorusuna "Çünkü tarihi galip taraf yazar" gibi beklenenden çok farklı (bana göre konu ile alakasız) bir cevap verip, "Aslında tabii onlar da toplu katliamlardı, ölenler sivillerdi" diyerek içe buruk üç saltonun ardından 180 derecelik dönek bir açı ile suya göbek üstü çakılıyor.

Akabinde yazarı köşeye sıkıştırmanın gazı olsa gerek, muhabir sorularını diğer ülkelere de kaydırıyor ve konu  sonunda muhabir istemese de Almanların Yahudi katliamına geliyor. Okurken en çok burada eğlendim zira muhabir, Goldhagen'in bu toplu katliamlardan konuşurken taraflardan Yahudiler ve "Almanlar" olarak bahsetmesinden dolayı deliye dönüyor. Çünkü Yahudileri kıyım kıyım kıranlar Almanlar değil "Naziler" ve tüm Alman halkını bu şekilde "yaftalamak" doğru olmazmış. Epey bir paragraf tartıştıktan sonra sonunda yazar bu takıntılı muhabirden bıkıyor ve "Kitabımda üçbin beşyüz kere bahsettiğim gibi 'bütün Almanlar'ın değil, 'çoğu Alman'ın bu katliamlara katıldığını söylüyorum" diyerek kurtulmaya çalışıyor.


Sadede gelecek olursam, muhabirin bu takıntısı ve röportajda yayınlanan fotoğraflardan biri (yandadır) benim yazı boyunca ilgimi çeken tek şey. Aslında sayfaları karıştırdığım sırada bu fotoğrafı görmüş ve "A-a! Bu ne ki?" (daha argovari bir cümle kullandım) tepkisini vermiştim. Okurken de sürekli Türkler ve Ermeni soykırımı başlıklı bir şeyler aramama rağmen sadece tek bir cümle içerisinde bir kere "Türkler" ismi geçtiğini gördüm, o kadar. Türkler Ermenileri soykırdı, ezdi, büzdü laflarından geçerek konuşuyorum çünkü şu an bahsettiğim nokta "Yapmadığımız bir şeyin fotoğrafını koymuşlar" değil, beş sayfa röportajın 3 sayfasını kaplayan Alman-Yahudi konusu olmuş sadece küçük bir tane toplama kampı fotoğrafı sıkıştırmışlar. Çok acayip.

Tüm sayfaları taradım, üzerilerine tıklayarak aşağıdaki fotoğraflardan sırası ile ulaşmak mümkün.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Konuyla ilgili fikrinizi beyan etmek için lütfen ilgili alanları doldurunuz.